About Me

My photo
I improve the outcomes of IT development teams and people.

Friday, July 1, 2011

Het vriendelijke geestje in Scrum


Jeff Sutherland zelf adviseert om, als je Scrum gaat invoeren, te beginnen met Scrum volledig in te voeren. En pas als je er handig in wordt, het aan te passen aan jouw situatie. Hier ben ik het wel mee eens, maar werpt wel gelijk de andere vraag op: "Wat betekent dat eigenlijk: Scrum helemaal invoeren?" of te wel: "Wanneer is Scrum Scrum?".

Je zou kunnen zeggen: we bemensen alle Scrum rollen, voeren alle Scrum rituelen uit en gebruiken alle Scrum artifacts. Of te wel: we zeggen wie de ScrumMaster is, wie de Product Owner, we doen de stand-up meetings en demo's en we plakken de muren vol met geeltjes. Maar iets in mij zegt mij dat er meer nodig is dan dat.

Volgens mij gaat het om de geest. Net zoals (vroeger) bij het invoeren van PRINCE2: het gaat niet alleen om de templates en het jargon, maar het gaat erom dat je vooral en bovenal de geest invoert. En bij Scrum is dat gelukkig een heel vriendelijk geestje.

Ik zie de geest van Scrum vooral in het empoweren van het team. En dat betekent dus dat de Product Owner niet voorkauwt hoe iets gemaakt moet worden, maar alleen wat hij wilt hebben. En dat lijkt eigenlijk wel wat op de zelfde geest die in PRINCE2 zit: product gebaseerd werken boven activiteit gericht plannen.

Hierbij wil ik niet zeggen dat Scrum en PRINCE2 hetzelfde zijn.Geestelijk gezien zijn er wel degelijk overeenkomsten en verschillen. En zo zal ook bij Scrum invoeren gelden: als we de geest invoeren, volgt het lichaam vanzelf.

No comments:

Post a Comment